Thursday, July 4, 2013

ebadat

بعضی‌‌ها که تازه با مسیح اشنا شده اند و انجیل میخوانند، از خود سوال می‌‌پرسند که ما در اسلام می‌دانستیم که چگونه با چه حرکتی‌ و چه گفتاری و چه ساعت‌های میبایست طبق قانون نماز بخوانیم البته بعد از وضو گرفتن و همچنین باز هم در اسلام در ماه رمضان چگونه ایماندار باید روزه بگیرد، در چه تاریخی‌، چه ساعتهای و چگونه و علاوه بر این کدام غذا را نمیتوانند استفاده کنند چون حرام می‌باشد و نیز  قوانینی‌ مربوط به خمس و زکات چه می‌باشد و  همچنین قوانین مختلف دیگری نیز وجود دارد که در مسیحیت وجود ندارد، پس چرا وجود ندارد و آن وقت چگونه دعا و روزه و عبادت کنیم و چه غذاهای باید بخوریم یا نخوریم؟ 
**************
 عیسی مسیح فقط یک قانون یا فقط یک فرمان به ما داد: من فرمان نوینی به شما میدهم:" یکدیگر را محبت کنید" یوحنا ۱۳ آیه‌ ۳۴
و آگوستین قدیس این‌طور تفسیر می‌کند: " محبت کنید و هر کاری می‌خواهید انجام دهید" 
عجب!!!!!!!

و در عهد جدید پولس رسول این فرمان مسیح را تکرار می‌کند: " هم نوعان خود را مثل خودتان محبت فرما" غلاطیان ۵ آیه‌ ۱۴ و  رومیان ۱۳ آیه‌ ۹، یعقوب ۲ آیه‌ ۸ 
و پولس اضافه می‌کند که کسی‌ که هم نوعان خود را محبت می‌کند تمام قانون را اجرا کرد (رومیان ۱۳ آیه‌ ۸)
و عیسی تاکید می‌کند:"  شنیده اید که گفته شده است: همسایه خود را محبت نما و با دشمن خود عداوت کن، اما من به شما میگویم که دشمنان خود را محبت نمایید  و برای لعن کنندگان خود برکت بطلبید و به آنانی‌ که از شما نفرت کنند احسان کنید و به هر که به شما فحش دهد و جفا رساند، دعای خیر کنید"(متی باب ۵ آیه‌  ۴۳ و ۴۴)

 و دلیل این محبت حتا نسبت به دشمنان را به ما داده است: خدا همه را محبت می‌کند: " تا پدر خود که در آسمان است پسران شوید، زیرا که آفتاب خود را بر بدان و نیکان طالع می‌سازد و باران بر عادلان و ظالمان میبارد  ( متی ۵ آیه‌ ۴۵ ) 
آنوقت با این محبت خواهیم توانست بگوییم"  ای پدر ما " زیرا کوشش می‌کنیم که رفتار خود را همانند رفتار او نسبت به خودمان نمائیم.
پس آیا میتوانیم نتیجه بگیریم که کاملا از هر قانون مختلف درباره نماز و روزه و غیره آزاد شدیم؟

جواب: بله

پولس تاکید می‌کند :" پس به آن آزادی که مسیح ما را آزاد کرد، استوار باشید و باز در یوغ بندگی گرفتار مشوید ( غلاطیان ۵ آیه‌ ۱ )

و یاد آوری کرده که قوانین دین در عهد قدیم را نیز محترم شمرده از دیدگاه او هدف این قوانین  این بود که یاد بگیریم چقدر گناهکاریم، چون طبق این قوانین زندگی‌ نکردیم.
اما عیسی مسیح از این قوانین تورات ,از راه مرگ و رستاخیزش ما را آزاد ساخت تا بفهمیم چقدر خدا محبت است تا کجا عیسی 
مسیح ما را محبت کرده، و در واقع تنها فرمان این بود یکدیگر را محبت کنید، ولی‌ اضافه کرد همانطور که من شما را محبت کردم ( یوحنا ۱۳ آیه‌ ۳۴


البته این محبت مسیح بر صلیب، یعنی‌ محبت به پدر، محبت به همه انسانها، حتا محبت و بخشش به دشمنانش برای ما انسانها غیر ممکن می‌باشد، ما انسانها  نمی توانیم انقدر از خود گذشتگی و بخشندگی و ایثار داشته باشیم ولی‌ روح القدس در صمیمیت بین پدر و پسر  به ما داده شده است که بتوانیم در این راه پیش برویم.
چیزی که  پولس، یاد آوری می‌کند این است که این آزادی، اصلا نباید ما را به سوی عیاشی و کامجوی بکشاند و میگوید :" و آنانی‌ که از آن مسیح میباشند، جسم را با هوسها و شهواتش مصلوب ساخته اند. اگر به روح زیست کنیم، به روح هم رفتار بکنیم."(غلاطیان ۵ آیه‌ ۲۴ و ۲۵
خوب با این فرمان محبت کامل، که ما را به آزادی و زندگی‌ در روح القدس می‌رساند، دیگر  درباره قوانین نماز و دعا و روزه و غیره چه بگویم؟
 به نظر شما آیا در کلیسا قوانینی داریم یا فقط راهنمأیی داریم تا بتوانیم عمیقتر توسط روح القدس در مسیح به سوی پدر برویم ؟ 
این مساله را چگونه می‌بینید؟ 
(با لبخند) مثلا در ارتباط با ایام روزه، کلیسا میگوید " روز جمعه گوشت نخوریم" !!!! آیا مگر این نوع روزه، روزه‌ای  جدی می‌باشد و چه معنی دارد؟




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.